Husk meg
Brukernavn
Passord

Hvor har det blitt av FFK...

Flat Trådet Nøstet
Side 2 av 3 2

Pk

A-lagspiller
Ble medlem: 30 mar 03
Innlegg: 756

Lagt til: 18 mai 05, 15:53
Slik jeg ser det har FFK anno 2005 antatt en litt sånn HamKam karakter hvor man baserer spillet sitt på godt forsvar og utnyttelse av motstanderens feil for å skape målsjansjer. I og for seg greit nok det, men jeg ser heller at FFK spiller offensiv "teknisk" fotball og skaper mer på egenhånd. Jeg savner den utgaven av FFK...

A.Scheie

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 apr 04
Innlegg: 857

Lagt til: 18 mai 05, 16:09
Endret: 18 mai 05, 16:09
Og mytene lever i beste velgående...
Også blant egne supportere...

---------------------------

"Det hjælp itj å vær like rask som en sprinter når du aldri start"



Knut Torbjørn Eggen om tidligere Mosse- og Vikingspiller Jerry Månsson...


Marensius

Juniorspiller

Ble medlem: 20 okt 04
Innlegg: 111

Lagt til: 18 mai 05, 16:16
Endret: 18 mai 05, 16:19
A.Scheie: Å legge seg langt tilbake på banen kontra og legge seg langt fremme er to spillestiler, og legge seg tilbake og satse på kontringer er en tredje spillestil, spille defensivt men med ballbesittelse kan være en fjerde.
Når jeg da mener at FFK legger seg langt tilbake på banen, altså falle tilbake dypt på banen uten å virke veldig interessert i satse offensivt ved kontringsmuligheter. Da ser jeg på dette som enten A) målet er å ligge langt tilbake på banen og forsvare seg. Når laget vinner ballen så skal de forsøke å dra ned tempoet og ødelegge motstanderens spill, og satse på å score på dødballer.
B) Laget er som du snakker om, rett og slett for dårlig trent og klarer ikke å være gjennombruddshissige, orker ikke å løpe fremover. Da tror jeg mer på alternativ A)

Det var slik det virket som de spilte mot Vålrenga og Hamkam. Mot Rosenborg var det tendenser til å kontre men i denne kampen var også dette labert. Det var årets variant. I fjor på vårsesongen spilte laget på samme måte som de gjorde både i 1. og 2. divisjon, da scoret FFK masse mål og spilte flott fotball, men forsvarsmessig var da laget for dårlig. Høstsesongen i fjor la laget om til mer langpasninger, men da som Drillo liker å kalle det mot etablert forsvar, men det var ikke slik at de slo langt uansett. På høstsesongen slo de mye mer langt enn på våren men det var likevel en mye større interesse etter å komme lenger frem på banen. Laget forsøkte å kjøre raske kontringer og de varierte med gjennomspill til West, veggspill og lange baller på Ringberg, både mot etablert forsvar og i overgangspill. Det er dette jeg savner med årets utgave av FFK.

Det er i mange kamper liten eller ingen interesse til å satse ofensivt. Det dreier seg i for stor grad om ligge langt tilbake og sørge for å ikke slippe inn mål. Drillo liker å si: laget som slipper inn færrest mål vinner, Eggen liker å si det laget som scorer flest mål vinner, men begge trenere ønsker å bruke det som har fått navnet "Drillostilen" men forskjellen er skal laget vinne ved å score mest eller slippe inn færrest. Jeg ønsker et lag som satser på å score flest.

ajg

Landslagsspiller
Ble medlem: 03 jun 03
Innlegg: 2205

Lagt til: 18 mai 05, 16:18
A.Scheie:

1) Vi spilte mer gjennom midtbanen i fjor høst enn det vi gjør nå.
2) Det at Eggen la om formasjonen før høstsesongen innebar at han la om fra 4-3-3 tilbake til den vante 4-4-2 formasjonen, som flere av spillerne var kjent med fra 2.divisjon. Det betyr ikke at vi begynte å slå langt.
3) Et klart og tydelig bevis på endring i spillestil er at vi blant annet har en spiss på over 2 meter plassert utpå venstrekanten. Hele FFKs angrepsspill er basert på å slå lange baller på han. I fjor var alle midtbanespillerne "spillende". Dessuten har Drillo i stor grad gått over fra 2 spisser til 1 spiss. Med andre ord færre folk fremme, og dermed mindre offensivt spill fordi den ene spissen blir alt for ensom. det blir feil å bare skylde på midtbanen, det har også noe med taktikken å gjøre.

---------------------------

For Fredrikstad, for Fredrikstad, står vi én for alle og alle for én!



HATER ARVE MOKKELBOST!!!!!!!!!!!!!!


Fredd

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 mar 03
Innlegg: 1207

Lagt til: 18 mai 05, 16:23
Har tenkt litt på at Markus enda ikke har scoret i år. hvis vi ser tilbake på da Drillo ledet landslaget så var det som regel midtbanespillerene som fikk mål. I hvertfall i kvalikken til VM USA 94. Det er jo det Drillo satser på. Mange dype løp fra midtbanen. Skulle likt å sett Bjørnar i en sånn rolle.

Men vi ser jo at Markus ikke er i form for tiden. Skyldes dette selvtillit? Han er ikke venn med ballen i år. Markus trenger en makker på topp. Blikk for spillet er jo nettopp det Markus har som en av styrkene. Da blir det litt vanskelig for han i en 4-5-1 formasjon.

---------------------------

Fredd


ajg

Landslagsspiller
Ble medlem: 03 jun 03
Innlegg: 2205

Lagt til: 18 mai 05, 16:24
Endret: 18 mai 05, 16:25
A.Scheie:

Du kan jo også lese denne artikkelen, så kanskje du får et litt annet syn på det. Tror du at du har mer peiling på fotball enn Ivers som har spilt proffesjonell fotball i premier league, champ.league og tippeligaen i 15 år???

Legg spesielt merke til dette sitatet:
- Fredrikstad var kjent for å spille morsom, teknisk og underholdene fotball. Den stilen har de gått fullstendig bort fra, legger han til.

---------------------------

For Fredrikstad, for Fredrikstad, står vi én for alle og alle for én!



HATER ARVE MOKKELBOST!!!!!!!!!!!!!!


Planken

Moderator

Ble medlem: 17 mar 04
Innlegg: 1632

Lagt til: 18 mai 05, 16:43
Det har en tendens blant folk til å gå i glemmeboka at vi faktisk har hatt meget tøffe motstandere på våren, ingen skal forvente underholdning mot RBK og VIF. På Hamar var matta så dårlig at det ikke var noe vits i å prøve.

Mot Lyn og Viking lyktes vi brukbart, mot Odd var det ikke bra, men mot Brann kom litt til syne igjen.

Jeg tror spillet vil komme med bedre gressteppe og mer likeverdige motstandere, men det gjenstår å se.

---------------------------

"Jeg driter i hvilke lag som kommer bak oss på tabellen, bare det er mange"

- Egil Drillo Olsen.


jashin

A-lagspiller
Ble medlem: 12 apr 04
Innlegg: 326

Lagt til: 18 mai 05, 17:30
Endret: 18 mai 05, 17:32
Nå er vel ikke Iversen den skarpeste kniven i skuffen, for å si det sånn. Hva han sier bryr jeg meg veldig lite om. Jeg setter det på skuffelsens konto fordi han ble fullstendig utradert av Bora og ikke fikk til noen ting.

Det er mange merkelige meninger her. Når noen uttaler at de heller ville spille som på vårsesongen ifjor og spille "underholdene" tapskamper så lurer jeg på om de er riktig vel bevart. Man må utnytte det materialet man har best mulig. Det tar tid å utvikle et godt lag. Det må bygges sten på sten. Nå har vi fått tettet forsvaret. Neste mål nå må være å få midtbanen og angrepet til å fungere bedre. Havner vi et sted mellom 6 og 10 samtidig som vi lukter litt på en 4. plass så må sesongen sier å være en suksess. Så får vi bygge videre på det neste sesong. Det er mange her som er altfor utålmodige.

Når det gjelder spillestillen så ser jeg ikke stor forskjell på høstsesongen ifjor og nå. Forskjellen er skaden til West og at vi ikke har en erstatter for ham, men jeg regner med at vi henter inn et par spillere til sommeren og da håper jeg på en midtbanespiller og en angriper. Men de må gå rett inn på laget og forsterke det umiddelsbart.

kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5568

Lagt til: 18 mai 05, 18:01
Til Marensius og ajg:
Var det feil av Hellas og spille som de gjorde i forrige EM sluttspill? Kjenner dere grekernes "record" fra tidligere sluttspill, da de "underholdt".
Jeg så noen TV bilder fra Athen etter finalen i Portugal. Det så ut som hjemmefansen lot seg underholde.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.


Vidar

A-lagspiller
Ble medlem: 09 aug 04
Innlegg: 239

Lagt til: 18 mai 05, 18:24
Opprinnelig postet av A.Scheie
Når det er sagt, hvis noen har misforstått meg:

Jeg er helt enig med deg, kanogvetalt. Det jeg mener med at midtbanen ikke har vært god nok, er i forhold til "det underholdende spillet" en del etterlyser. Ut ifra hvilke spillere som har vært skadet før sesongen så er jeg faktisk veldig godt fornøyd. Ut ifra de forutsetningen som er så er jeg veldig fornøyd med valgt av taktikk osv. Jeg blir bare så provosert over at enkelte mener at Drillos tanker er kjedelige og at alt var så mye bedre ifjor. Det er jo faktisk fler likehter enn ulikheter med Eggens og Drillos filosofi.



Eller så er ikke fotball så veldig komplisert egentlig. Alle liker å få mål og da må man framover på banen, men ingen liker å slippe inn mål og da må man ha folk bak som passer på.

Man kan klage på midtbanen som ikke er flink til å komme etter og hjelpe spissen ved langballer, men har du tenkt på at dette er en prioriteringssak for spillerne og
kanskje et fornuftig valg for dem gitt hvilken trener spillerne har iår. Går man med framover er det ikke så lett å være med bakover ved en rask kontring fra motstanderen. Man må vise mot hvis man skal angripe og Drillo er ikke akkurat synonym med stort mot.

dracula

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 nov 04
Innlegg: 2330

Lagt til: 18 mai 05, 18:56
Godt sagt Vidar, Drillo er vel ikke synonymt med stort mot.
PS skulle likt å se hvilken norsk spiss som ensom kan utforde de herrer Johnsen & Wæhler. Eneste hensikt må vel være at en spiller binder 2 av motstanderne og det burde gjøre det litt lettere for midtbanen.

---------------------------

"Den som svømmer mot strømmen finner kilden" "Evig eies kun et dårlig rykte"


dracula

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 nov 04
Innlegg: 2330

Lagt til: 18 mai 05, 18:59
A.Scheie mytene lever sier du.
Hvilke myter?
Myten om at :ffk:var kjent for " Aristokratisk" god fotball eller myten om at Drillo liker best å lempe baller og håpe på motstanderne feil.

Håper du forstår ironien:cool:

---------------------------

"Den som svømmer mot strømmen finner kilden" "Evig eies kun et dårlig rykte"


kenneth

A-lagspiller

Ble medlem: 14 mar 04
Innlegg: 698

Lagt til: 18 mai 05, 21:22
Jeg så Enga-FFK på TV, og det var en BRA kamp! FFK gjorde det dem var gode til, og lot ikke Enga dominere slik Enga burde gjort med det laget dem har!

Jeg ser heller FFK spille en god forsvarstaktisk kamp og klarer 0-0 eller enda bedre vinner 1-0 enn at de ofrer alt framover og taper 3-5!

Fortsett som dere gjør FFK, plukk de poenga som kreves først og fremst, så får finspillet komme når roen og rutinen har satt seg og de mer underholdende spillertypene er på plass :ffk:

---------------------------

...savner byen, folket, Stjernen og FFK!



(I`ll be back)


varheim

A-lagspiller

Ble medlem: 28 sep 03
Innlegg: 431

Lagt til: 18 mai 05, 21:27
Endret: 18 mai 05, 21:28
Eneste jeg vil si i forhold til dette temaet, er at først og fremst vil jeg at FFK vinner kamper, hvordan de gjør det er klinkende likegyldig der og da. Men, jeg ønsker og tror at FFK spiller underholdende fotball når mannskapet er fulltallige og systemene sitter. For det er der problemet sitter hos FFK, så får vi som en eller annen sa her på forumet; sitte å glede seg mens man betrakter gullhåret i mellomtiden :)

---------------------------

Vi er røde, vi er hvite, vi står sammen side om side.


Julekake

A-lagspiller
Ble medlem: 06 okt 04
Innlegg: 573

Lagt til: 18 mai 05, 23:26
Endret: 18 mai 05, 23:27
Vidar og Dracula: Dere bommer totalt. Det med å ta stor risiko er en av hovedpunktene i drillos fotballfilosofi. Men det gjelder og gjøre det på riktige tidspunkt. Om FFK vinner ballen i en slik posisjon at de kan komme i overtall offensivt, så vil gjerne drillo at hele laget sprinter i angrep. Det har han sagt til meg personlig. Problemet til FFK ved slike anledninger har vært at midtbanen ikke har satt fart på, slik flere her påpeker. Mulig det er feil spillertyper i laget, mulig de ikke orker, ikke vet jeg. Men poenget er at her stopper det opp og det er ikke spillestilen sin feil, men spillernes. De klarer ikke å utføre den spillestilen trenerne har satt dem til. Så kan det selvfølgelig diskuteres om det er trenernes sin skyld, men med to av norges beste og mest meriterte trenere i teamet så tror jeg ikke det er der feilen ligger. Å skylde på at drillo er landslagstrener og aldri har gjort noe bra med et klubblag blir også feil og si. Det er jo mye vanskligere å nå frem med sin filosofi som landslagstrener. Der har man jo bare noen dager av gangen sammen, mens som klubbtrener har man hele året.

Så hva er feilen? Kanskje det nettopp er det at de ikke orker. Det er ihvertfall grunn til å tro det. Halve laget gikk skadet i vinter. Vi fikk aldri muligheten til å trene sammen hele laget. Kanskje trenger laget mer tid til å komme i form og til å bli mer samspilt. Det tror ihvertfall jeg.

Og til ajg: Så du FFK ifjor? For å sette det litt på spissen, så var hele høstsesongen en eneste langpasning mot brian west. Mulig noen av dem var innom en stuss av ringberg, men de var fortsatt i retning brian west.

Og det du skriver om artikkelen til ivers. Tenk deg om a? sagt rett etter en kamp han ikke fikk til en dritt i, og sikkert lettere omformulert av en nyhetssøkende vg-journalist. Og hvordan kan du forresten betvile inteligensen til a.scheie? Vet du hvem han er? Kan vel godt hende han har mer peiling enn iversen. Selvom maradona var verdens beste fotballspiller, så betyr ikke det at han vet mest om fotball fordet skjønner du.

Forresten så tror jeg Iversen hadde trivdes veldig så godt i FFK jeg. Han hadde jo blitt brukt på samme måten som i Vålerenga, og alt i alt så spiller vi ikke så veldig ulikt vålerenga heller. De og spiller kompakt i forsvar og slår mye langt mot en møtende midtspiss. Forskjellen er at de har så gode spillere at de klarer og komme etter med resten av laget. Når FFK får det, så blir vi et topplag i tippeligaen. Men vi må gi dem tid. Ikke bli som et nytt brannpublikum.

---------------------------

Engasjert hovedtribunist!


ajg

Landslagsspiller
Ble medlem: 03 jun 03
Innlegg: 2205

Lagt til: 18 mai 05, 23:45
Endret: 18 mai 05, 23:47
jeg blir så oppgitt. dette er mitt siste innlegg i denne diskusjonen, for en del av dere har så sterke ffk-briller på dere at dere ikke ser realiteten. uansett hva noen av dere her inne mener, så er dere i mindretall.

jeg snakker med ganske mange mennesker i løpet av en uke, og gjennomgangsmelodien er at "ffk spiller langt kjedeligere enn i fjor". "det er ikke morro å gå på stadion lenger", hørte jeg så sent som i sta. en annen person jeg snakka med sa at "drillo gjør at 1500 tilskuere blir hjemme hver gang". i tillegg sier alle fotballeksperter at man spilte langt mer underholdende fotball gjennom midtbanen i fjor.

en annen ting jeg reagerer kraftig på er alle som hele tiden har snakka om at hamkan er et drittlag som bare slår lange baller. hvor er dere hen nå? vi spiller akkurat likt, om ikke ennå verre. på briskeby ble vi faktisk overkjørt av dette drittlaget.

nei, når er det på tide å ta av FFK-brillene og se litt nøytralt på det. det er bare å innrømme det først som sist, selv om det gjør vondt for mange. FFK under drillo spiller ikke den type fotball ffk som klubb står for/har stått for.

---------------------------

For Fredrikstad, for Fredrikstad, står vi én for alle og alle for én!



HATER ARVE MOKKELBOST!!!!!!!!!!!!!!


Julekake

A-lagspiller
Ble medlem: 06 okt 04
Innlegg: 573

Lagt til: 19 mai 05, 00:01
Endret: 19 mai 05, 00:02
For det første så vil jeg påpeke at jeg aldri har vært noen motstander av måten Ham-Kam spiller fotball på. Vet det ikke var rettet mot meg men ville bare få det frem.

For det andre så har du gått glipp av en ting ajg. Alle her inne er enige om at FFK ikke spiller god fotball fortiden. Det striden går på er hvorfor. Noen sier at drillo og det han står for er grunnen. Jeg og flere med meg sier at det er for lettvint og si. Tenk på alle skadene. både i vinter og nå. Vi har hatt våre to beste spillere skadet hele sesongen, og de fleste andre har ikke fått det grunnlaget som trengs for å gjøre en bedre jobb. Når det kommer på plass skal du se FFK kommer til å spille mye bedre og mer underholdende fotball.

Vi har en kjempelys fremtid! Ikke gå og irriter dere at det er noen få bugs på veien. Vi må stå sammen bak laget om vi skal nå helt til topps. La eggen og drillo gjøre det de er best i landet til, trene fotballag. Så kan vi gjøre det vi er best i landet til, Heie og skape liv på tribunen.

---------------------------

Engasjert hovedtribunist!


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 19 mai 05, 00:09
Endret: 19 mai 05, 00:09
Jeg er fornøyd med poenga vi har tatt iår, men jeg er dritskuffa mht spill. Rett og slett. Og jeg lider når jeg går og ser FFK spille en dårlig kamp fra 1 til 90. minutt. Den lidelsen er i ferd med å ta fra meg noe av gleden ved å gå på fotballkamp.

Dette er frøktelig subjektivt, men det er nå fremdeles sånn jeg føler det.

Vi må gjerne snakke om myter om FFK, men jeg tror vi alle kan være enige om at det er forskjell på 0-0 mot VIF på ullevål anno 2005 og 4-2 mot Ajax anno 1966 eller hva det var.

Marensius har helt rett mht dårlig spill: Ikke helt uavhengig av resultater vil det forårsaøke mindre engasjement rundt FFK, på sikt, vel og merke. Det er nok nøyaktig like sant som at FFK har hatt mye skader, har møtt mange bra motstandere, og ikke har ork. Det er bare sånn det er med fotball.

FFK sliter skikkelig, og hvis spillet fortsetter så kommer vi til å tape *mange* kamper iår, og det har Drillo også sagt gjentatte ganger. Så de hodeløse angrepene på Marensius` innlegg er forholdsvis bevisstløse mht virkelighetsoppfatning. Vi sliter, pr. 16. mai 2005 skikkelig.

Noen av oss går på kamp og gleder oss over ett poeng i en kamp uten sjanser. Andre gjør ikke det. Og noen (heldigvis ganske få) lar være å gå på kamp neste gang, og foretrekker heller resultater over skjermen hvor man slipper å se en eneste feilpasning og tapte duell i returrommet. Og ikke fankern om man kan angripe noen for å miste lysta på kamp fordi man elsker fotball!

A.Scheie

Landslagsspiller

Ble medlem: 11 apr 04
Innlegg: 857

Lagt til: 19 mai 05, 00:16
Pga enormt arbeidspress har jeg ikke hatt tid til å svare for meg nå ikveld. Jeg skal prøve å komme tilbake til det i løpet av morgendagen. En ting har jeg dog lyst til å svare på, og det går til ajg:

Jeg har hverken spilt fotball i Eliteserien, Premier Leauge, Champions Leauge eller på landslaget. Det er en ganske enkel grunn til det, nemlig at mine faktiske ferdigheter hverken er eller har vært gode nok. Ergo, jeg har ikke den samme erfaringen fra fotballbanen som det Iversen har. Men når det gjelder peiling på fotball, slik du refererer til, så mener jeg at jeg ikke har noe dårligere kunnskap om fotball enn Iversen, heller tvert imot. Jeg har ihvertfall papirer på min kunnskap. Uansett, jeg skal ikke gjøre dette til en debatt om min person. Jeg vil heller si det slik: Dersom du tror at en artikkel i en tabloidavis (VG) om en person hvis mest kjente bravader i Fredrikstad er å bestille en hel rad fra sprithylla på Metz, vil endre mitt fotballsyn, så tror jeg du undervurderer meg en smule. Det sier vel heller mer om din argumentasjon....

---------------------------

"Det hjælp itj å vær like rask som en sprinter når du aldri start"



Knut Torbjørn Eggen om tidligere Mosse- og Vikingspiller Jerry Månsson...


jashin

A-lagspiller
Ble medlem: 12 apr 04
Innlegg: 326

Lagt til: 19 mai 05, 10:55
Hvis det er slik at mange lar være å gå på stadion fordi FFK sliter litt for tiden med å underholde, så har de helt rett som hevder at dette er en hype og de som går på stadion består av en stor del medgangssupportere. Det er nå laget trenger støtte. Gled dere over poengene vi har fått. Fortsett å gå på stadion for å støtte laget så skulle det ikke forundre meg om spillet blir bedre etterhvert.

Kanskje er jeg dum men jeg kan fremdeles ikke forstå at FFK spilte noe mer underholdende i fjor, men entusiasmen rundt laget var mye større. Det virker som om mange hadde bestemt seg på forhånd at FFK ville bli kjedeligere i år når de fikk vite at Drillo skulle ta over. Jeg var også skeptisk men valgte og velger fremdeles å fokusere på de positive. tingene. Fotball er mer enn bare mål og det er mange ting som er underholdende. Prøv å gled dere over godt forsvarsspill, gode taktiske disposisjoner og andre ting enn mål, så kanskje dere ikke blir så negative.


Flat Trådet Nøstet
Side 2 av 3 2

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340